Φανταστικά Χρονικά

Δυο-Τρία Πράγματα που Ξέρουμε για την Επιστημονική Φαντασία

άρθρο του Χριστόδουλου Λιθαρή
ΦΧ, τεύχος 1, Ιανουάριος 2003

Ποια η ανάγκη ενός τέτοιου άρθρου; Γιατί πολλά περιοδικά ΕΦ στην Ελλάδα νιώθουν την ανάγκη να περιλαμβάνουν ιστορικά άρθρα, να αναμασούν τον ορισμό του Στάρτζεον, να αναφέρονται διαρκώς στη Σέλλεϋ και τον Γουέλς; Εν ολίγοις, μάθημα θα μας κάνετε τώρα; Δεν γράφετε για τη συνέχεια του matrix καλύτερα;

Να λοιπόν. Η επιστημονική φαντασία δεν είναι μόνο ένα βιβλίο του Ασίμωφ συν μια ταινία του Ρίντλεϋ Σκοτ συν τα κόμικς της Μάρβελ με ολίγη από κάνα βραχύβιο ελληνικό περιοδικό. Η επιστημονική φαντασία είναι όλα αυτά συν τη συζήτηση για όλα αυτά συν την αντίληψη ότι όλα αυτά αποτελούν έναν κόσμο συναφή και εν μέρει διακριτό από το μέινστρημ της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου.

Όλοι οι φαν του είδους ξέρουν ότι στο ερώτημα "διάβασα το Νευρομάντη και μ' άρεσε, τι να πάρω τώρα;", η απάντηση δεν είναι "Ντοστογιέφσκι" αλλά "Φίλιπ Κ. Ντικ". Οι περισσότεροι καταλήξαμε εντελώς διαισθητικά σ' αυτό το συμπέρασμα, άσχετα αν κρύβει πίσω του πολλή θεωρία και βαθιά ανάλυση. Είναι διακριτός αυτός ο κόσμος, έστω κι αν τα όριά του είναι δυσδιάκριτα.

Το άλλο σημαντικό στοιχείο είναι η συζήτηση για όλα αυτά. Και της συζήτησης έπεται η δράση. Σημαντικό χαρακτηριστικό της ΕΦ είναι η οργανωμένη παρουσία των οπαδών, η science fiction fandom, που δεν αρκέστηκαν στο να αγοράζουν τα περιοδικά και να βλέπουν τις ταινίες του είδους, αλλά προχώρησαν σε έκδοση φανζίν, οργάνωσαν συνέδρια, θέσπισαν βραβεία, και πρόσφεραν τόσα βήματα για βρεθούν οι φαν μεταξύ τους και να μιλήσουν για το αγαπημένο τους είδος. Χαρακτηριστικό της ΕΦ είναι ο διαρκής διάλογος. Κριτική, ανταλλαγή απόψεων, ιδέες που γονιμοποιούνται από άλλες ιδέες. Πλάι σ' όλα, η ευχαρίστηση να μιλάς με όρους όπως "έτη φωτός", "γαιοποίηση", "ταξίδι στο χρόνο", "ακτινοπίστολα" κ.λπ. με κάποιους που σε καταλαβαίνουν.

(Ο διάλογος μπορεί να γίνει με πολλές μορφές: συνέδρια, βιβλιοκριτικές, επιστολές σε περιοδικά, διακειμενικές αναφορές. Το αγαπημένο μου παράδειγμα: στο διήγημα της Κάθριν Λουσίλ Μουρ "Σαμπλώ" του 1933, η συγγραφέας βάζει τον ήρωα να σιγοτραγουδά ένα φανταστικό τραγουδάκι με τίτλο "Οι Πράσινοι Λόφοι της Γης". Το 1947 ο Ρόμπερτ Χάινλαϊν γράφει ένα διήγημα με τίτλο "Οι Πράσινοι Λόφοι της Γης", στο οποίο πρωταγωνιστής είναι ο τυφλός ποιητής/βάρδος/αλήτης Ράισλινγκ, του οποίου τελευταίο ποίημα είναι το επώνυμο. Χρόνια αργότερα, θεσπίζονται τα Βραβεία Ράισλινγκ για το καλύτερο ποίημα ΕΦ.)

Στην Ελλάδα, ο διάλογος περί επιστημονικής φαντασίας δεν έχει μεγάλη ιστορία. Δεν απέχει τόσο πολύ η δεκαετία του '50, που τα πρώτα αραιά δείγματα του είδους αποκαλούνταν "φανταστική επιστήμη". Μόνο από τη δεκαετία του '80 άρχισαν να αλλάζουν τα πράγματα, να αναπτύσσεται ένα ρεύμα εκδόσεων και οργανωμένης δράσης των φαν, να υπάρχει μια κοινότητα επιστημονικής φαντασίας, έστω και κατακερματισμένη. Τα τελευταία χρόνια, η κατάσταση έχει βελτιωθεί αισθητά. Λέσχες, περιοδικά, website, άντε και η βελτίωση των υπηρεσιών του ΟΤΕ, έφεραν κοντά τους φαν. Με αποκορύφωμα, βεβαίως, το περιοδικό που κρατάτε στα χέρια σας.

Τέλος, είναι αυτονόητη η ανάγκη της πληροφόρησης. Λίγα στοιχεία... έτσι, για να ξέρουμε για τι μιλάμε. Η γνώση είναι δύναμη.

Γενικά

Ιστορία

Ορισμοί

science fiction και fantasy

Ένα θέμα που απαιτεί δικό του άρθρο. Είδη του φανταστικού, που ωρίμασαν πλάι-πλάι στα ίδια περιοδικά όπως γράφουμε παραπάνω, που σε πολλές περιπτώσεις γράφονται από τους ίδιους συγγραφείς. Όπως δεν έχει υπάρξει ικανοποιητικός ορισμός της ΕΦ που να καλύπτει όλες τις περιπτώσεις, έτσι και δεν υπάρχει σαφής προσδιορισμός των συνόρων μεταξύ των δύο συγγενικών ειδών. Έτσι, έχουμε και λέμε: