Μετά είκοσι έτη
Ανάλυση του διηγήματος "Παράλληλη
Ιστορία"
από τον συγγραφέα του, Μανωλά Μανώλη
(07/02/1997)
Ένας τρόπος να μετράνε τη δύναμή
τους τα έντυπα είναι να διεξάγουν
διαγωνισμούς με συμμετοχή αναγνωστών. Δεν
είναι το βραβείο που έλκει τον κάθε
συμμετέχοντα, αλλά η ευκαιρία για άμιλλα,
οπότε ακόμα και οι πιο διστακτικοί και
αναποφάσιστοι μπορεί να παρακινηθούν.
Τον Φεβρουάριο 1977 είχε προκηρύξει
πανελλήνιο διαγωνισμό για την συγγραφή
σύντομου διηγήματος Επιστημονικής
Φαντασίας (=ΕΦ για συντομία) το περιοδικό ΑΝΑΛΟΓΙΟ,
πού ήταν μια έκδοση από τις ΤΕΧΝΙΚΕΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ για την Επιστήμη και την ΕΦ.
Το περιοδικό αυτό ήταν μία έντιμη
προσπάθεια, μία αξιολογότατη παρουσία, όπως
και άλλα περιοδικά της ίδιας εκδοτικής
ομάδας. Τα περιεχόμενά του ήσαν ισόρροπα
μοιρασμένα ανάμεσα σε ενδιαφέροντα
επιστημονικά ζητήματα και σε λογοτεχνικές
αναζητήσεις στο χώρο της ΕΦ.
Η επιτροπή που θα διάβαζε τα διηγήματα, όπως
αυτοπαρουσιάστηκε, είχε τους παρακάτω ως
μέλη
Γιατί αναπτύξαμε πολιτισμό εμείς οι homo sapiens και όχι ας πούμε οι γορίλες ; |
Δες την ταινία Ο Πλανήτης των Πιθήκων. Το έργο του Δαρβίνου, (on the origin of species, 1859, και the descent of man, 1871), που πήρε κατά κάποιο τρόπο την Δημιουργία από τα χέρια του Θεού και την έβαλε μέσα στην Κοσμική Σούπα με τα αμινοξέα, δεν εξηγεί γιατί εμείς είμαστε ισχυρότεροι και επομένως επικρατήσαμε. Ο νεοδαρβινισμός μας λέει για πιθανή μετάλλαξη κατά την φάση του διαχωρισμού του κυττάρου. |
Έχουμε πραγματικά αναπτύξει πολιτισμό, ή χειροτερεύουμε και εκφυλιζόμαστε ; |
Από την εποχή που ακούστηκε το σύνθημα Πίσω στη Φύση (του Γάλλου Ζαν Ζακ Ρουσσώ, εποχή του Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης), υπάρχουν επικριτές του πολιτισμού, (που αποδέχονται την ύπαρξη Θεού ή που είναι άθεοι), επειδή δεν προωθούνται θέματα σχετικά με τον άνθρωπο και με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ο φιλόσοφος Ιμάνουελ Καντ, από τον οποίο ξεκίνησε το θέμα της Κοινωνίας των Εθνών που μετεξελίχθηκε σε ΟΗΕ, θα ήταν πολύ απογοητευμένος σήμερα με τις ενέργειες και παραλείψεις του διεθνούς οργάνου που δεν έχει καταφέρει να επιβάλλει την εσωτερική Ηθική του Ανθρώπου ως Παγκόσμια Ηθική. Ο Καντ πίστευε ότι όλοι γνωρίζουμε να ξεχωρίζουμε τί είναι Καλό και τί είναι Κακό. |
Αν υπάρχουν Προστάτες, που μας επιτρέπουν να εξελισσόμαστε (εμποδίζοντας ίσως κάποιους άλλους, ας πούμε τα δελφίνια), θέλουν το καλό μας ; |
Η Λογική, που εμείς οι Ελληνες πρώτοι μελετήσαμε, λέει ότι εκ ψευδούς υποθέσεως, ο,τιδήποτε έπεται. |
Και αν σταματήσουμε να είμαστε υπάκουοι τί θα γίνει; |
Θα έρθουν όλοι οι Προστάτες εδώ με αποτέλεσμα να γίνει ο τόπος μας Κόλαση ή θα μας στείλουν σε κολαστήριο αλλού ; (Και επεμβάσεις στρατιωτικές έχουμε δει, και κατακτητές έχουμε δει, και στρατόπεδα συγκεντρώσεως, και μετακινήσεις πληθυσμών). Ο Πανάγαθος μας έχει εξηγήσει ότι είμαστε ελεύθεροι να είμαστε καλοί, αλλιώς θα πάμε Κόλαση. Επίσης είναι για μένα Μυστήριο το πώς συγχωρούνται οι αμαρτίες αν είσαι γενικά κακός, αλλά προλάβεις να μετανοήσεις. (Δες και μια εποχή με πωλούμενα συγχωροχάρτια). |
Οι διαφορετικές θρησκείες έχουν διαφορετικές ηθικές, αλλά είναι σωστό αυτό ; |
Στην είσοδο του Κρεμλίνου γράφει κάτι από το Ευαγγέλιο "Ο μη εργαζόμενος μηδέ εσθιέτω". Η εξιστόρηση περί Ιησού Χριστού θυμίζει ενοχλητικά την προγενέστερη εξιστόρηση περί Βούδα. Μάλλον υπάρχουν δάνεια. |
Συνέβη ποτέ η ίδια θρησκεία να επιδείξει διαφοροποίηση στην ηθική της διαχρονικά ; |
Με άλλα λόγια η δογματική θρησκεία είναι πάνω ή κάτω από την κοινωνική κατάσταση η οποία υπόκειται σε μεταβολές; Οι νεωτεριστές θεολόγοι πάντοτε είχαν πρόβλημα στο να τροποποιήσουν το δόγμα ώστε να συμπεριλάβει τις εγκόσμιες καταστάσεις. (Ερρίκος ο όγδοος). Οι ιερείς παίρνουν άδεια από την Πολιτεία για να ιερουργήσουν ή οι πολιτικοί ορκίζονται ενώπιον ιερέων ότι θα κυβερνήσουν σωστά; (Και τα δύο. Περίεργη σκυταλοδρομία). |
Μπορεί να γίνει παράλληλη ανάπτυξη της θρησκευτικής πλευράς της διήγησης με την περιγραφή ενός κομμουνιστικού συστήματος σε επίπεδο πληροφόρησης το οποίο επιβλήθηκε βίαια πάνω σε σκεπτόμενα όντα; |
Μπορεί να προσπαθήσει
κανείς, με χιούμορ. |
Υπάρχει διαφορά στον τρόπο που η εξουσία (θρησκευτική, πολιτική, επιστημονική) εφαρμόζεται πάνω στους ακροατές και μελλοντικούς υπηκόους, εμφανιζόμενη ως η μόνη αλήθεια ; |
Όποιος δεν δέχεται τις κρατούσες δοξασίες είναι άθεος, αιρετικός, βάρβαρος, αναρχικός, τρομοκράτης και πρέπει να πιει κώνειο ως καινά δαιμόνια εισάγων και τους νέους διαφθείρων. (Η εργασία αυτή παρουσιάστηκε πρώτη φορά σε κοινό στις 07 Φεβρουαρίου 1997, στο βιβλιοπωλείο Βερέττα στα πλαίσια καθημερινών πολιτιστικών εκδηλώσεων. Λίγες ημέρες μετά το βιβλιοπωλείο το κάψανε). |
Ευχαριστίες.
Ευχαριστώ όλους εσάς που μοιραστήκατε λίγο
από τον χρόνο σας μαζί μου.